• Uomo
  • 70 anni
  • Ultima Visita

Su di me

  • Compleanno
    4 Marzo
  • Segno Zodiacale
    Pesci

Mi piace un sacco

Sport Libri Cinema Musica Tv e Serie Tv Cucina Viaggi Running Calcetto Ballo Yoga Arte Moda Fotografia HI-Tech Natura e Animali Videogiochi

Visite recenti

79822 visite al Profilo

Chi seguo Vedi tutti

Singolo aggiornamento

Visualizza tutti gli aggiornamenti di azdgl0

  1. Attestato di partecipazione  del Dott. Giuseppe Cotellessa ai Webinar #80 e #81 del 9 ottobre 2023 intitolati "La cultura digitale non ti isola" organizzati da DiCultHer / Certificate of participation of Dr. Giuseppe Cotellessa in Webinars #80 and #81 of 9 October 2023 entitled "Digital culture does not isolate you" organized by DiCultHer   / #11/10/2023

    Dott. Giuseppe Cotellessa

     

    %2311-10-2023%20bis%20Di%20CultHer%20png.png

     

     

     

     

    Webinar #80 e #81 del 9 ottobre 2023 – Avvio delle attività DiCultHer 2023-2024
     

     

    I primi due webinar #DiCultHer della serie 2023-24 che si terranno il giorno 9 ottobre 2023 e in cui verrà illustrata la programmazione delle attività #DiCultHer per l’a.s. 2023-24 rappresentano un ulteriore momento di confronto per la realizzazione di quel digital knowledge design system applicato all’educazione al e con il patrimonio culturale, in relazione in particolare al nuovo Piano Nazionale Scuola Digitale (PNSD) per il raggiungimento degli obiettivi sottesi al Quadro di Riferimento europeo delle competenze digitali dei docenti e dei formatori (DigCompEdu).

    La giornata di Lunedì 9 Ottobre 2023 è divisa in due momenti:

    • Il primo al mattino dalle 09:30 alle 13:00 si terrà On Line su Piattaforma Zoom (Webinar #80)
    • il secondo al pomeriggio dalle 14:30 alle 17:00 si terrà sia On Line su Piattaforma Zoom (Webinar #80) sia in presenza presso il Borgo dei Cartai di Subiaco (Rm)

    Cultura Digitale non ti isola” si richiama al motto “La Cultura non isola”, utilizzato in occasione della proclamazione dell’Isola di Procida, Capitale della Cultura italiana del 2022. Un motto accattivante, che vuole rappresentare l’obiettivo di #DiCultHer per promuovere la Cultura digitale nel sistema educativo nazionale, e non solo.

    Cultura Digitale non ti isola” vuole rappresentare una grande occasione che illumina le ricadute positive in ogni ambito della vita civile, sociale e culturale, con particolare riferimento a docenti e discenti del nostro sistema scolastico, per offrire loro la piena consapevolezza dei loro ruoli nella modernità e per il raggiungimento degli obiettivi di sostenibilità in relazione ai rilevanti atti di indirizzo, sia in Italia che a livello europeo, sui temi dell’istruzione, della cultura, del digitale e  della sostenibilità. Non solo. Ma anche per rendere le nostre studentesse e i nostri studenti protagonisti nei processi di costruzione dell’identità e di cittadinanza attiva europea, nella visione del Manifesto Ventotene Digitale e del New European Bauhaus.

    Un protagonismo questo orientato all’esercizio dei diritti fondamentali relativi all’accesso alla cultura, all’istruzione e all’innovazione, affinché queste competenze e abilità siano acquisite nel contesto scolastico, quale momento irrinunciabile per una “appropriazione culturale”, per la piena attuazione della Convenzione di Faro, nell’era digitale.

    La sfida perseguita nel corso degli anni da #DiCultHer si muove nella prospettiva di attuare la Convenzione di Faro nell’era digitale, nella visione del Manifesto Ventotene Digitale e nella visione del New European Bauhaus (NEB), perseguendo in particolare due scopi. Il primo, consiste nel valorizzare la cultura come dispositivo fondamentale di coesione sociale, in grado di modificarne la percezione individuale e collettiva in relazione al valore assoluto della cultura stessa e delle culture digitali, che ne sono parte integrante; il secondo, consiste nel promuovere sul versante  nazionale ed europeo un forte momento di confronto cooperativo, foriero di sviluppare e favorire ‘titolarità’ culturale ed engagement, in particolare tra i giovani, per  realizzare quel sistema di digital knowledge design applicato all’educazione al e con il patrimonio culturale, che mette al centro la ‘creatività’ dei giovani stessi per affrontare, mediante l’uso consapevole del digitale, la salvaguardia, l’accesso partecipativo e la gestione dei luoghi della cultura, valorizzandoli come insieme identitario, sistemico e abilitante alla generazione di memoria, conoscenza e consapevolezza culturale.

    Centralità della scuola

    Già la raccomandazione del Consiglio europeo nel lontano 2018 si esprimeva in questi termini: “La competenza digitale implica l’uso sicuro, critico e responsabile delle tecnologie digitali e il loro impiego nell’apprendimento, nel lavoro e nella partecipazione alla società. Comprende l’alfabetizzazione all’informazione e ai dati, la comunicazione e la collaborazione, l’alfabetizzazione ai media, la creazione di contenuti digitali (compresa la programmazione), la sicurezza (compreso il benessere digitale e le competenze relative alla sicurezza informatica), le questioni relative alla proprietà intellettuale, la risoluzione di problemi e il pensiero critico.” (Raccomandazione del Consiglio sulle competenze chiave per l’apprendimento permanente, 22 maggio 2018, ST 9009 2018 INIT).

    Indicazioni di scenario queste “Per realizzare la transizione digitale ed ecologica in modo che sia socialmente equa, inclusiva e giusta”, nel contesto sia del Digital Competence Framework for Citizen’s (DigComp 2.2), sia nel contesto del protocollo internazionale EdVerso


    Programma dei due Webinar

     

    Webinar #80 al mattino dalle 09:30 alle 13:00 – On Line su Piattaforma Zoom

    Introducono

    Carmine Marinucci, Presidente #DiCultHer, Germano Paini, Presidente Comitato Scientifico #DiCultHer, Andrea De Pasquali, Direttore Generale DG-ERIC MiC, Gianna Barbieri, Direttore Generale DGEFID-MIM  Lorenzo De Simone, New European Bauhaus.

    Indirizzi di saluto

    Anna Ascani, Vicepresidente Camera dei deputati, Luciano ViolantePresidente Fondazione Leonardo-Civiltà delle MacchineAntonio Felice UricchioPresidente ANVUR, Enrico GiovanniniDirettore Scientifico ASViS, Francesca Romana Ciangola, Ministero Università e Ricerca

    Intervengono

    Alessandro Civati (Ceo Lutinx), Antonello De Berardinis, (Direttore Istituto Centrale Per I Beni Sonori ed Audiovisivi-MIC), Daniela Calanca, (Alma Mater Studiorum – Università Di Bologna), Donato Petti (Direttore Rivista Lassalliani), Elisa Bonacini, (UniBA-Presidente DiCultHer Faro Sicilia)Emanuela Guarcello, (Università degli Studi di Torino); Francesco Di Costanzo, (Presidente Pa Social e Fondazione Italia Digitale), Gaia Simonetti(Ambasciatrice Costruiamo Gentilezza),Giuseppina Cutolo (Italia Nostra), Isa Maggi (Coordinatrice Stati Generali Donne), Laura D’Ambrosio, (Istituto Comprensivo Nereto Sant’Omero, Coordinatrice Rete Scuole Faro Abruzzo, Laura Moschini (Università Roma TRE) Letizia Bindi, (Unimol-Presidente DiCultHer Faro Molise), Luca Toschi(Direttore Lab Center For Generative Communication Del Pin, Polo Universitario Città Di Prato), Maria Maddalena Chimisso (Istituto D’istruzione Secondaria Superiore “E. Majorana” Termoli), Maria Cinque e Carina Rossa (LUMSA), Morena Maresia (Soprintendenza Archeologica Del Friuli-Venezia Giulia), Pamela Giorgi, (INDIRE), Salvo Spina (Università Degli Studi di Catania), Simonetta Buttò, (Direttore Istituto Centrale Del Catalogo Unico-MiC), Tommaso Salvatori (Direttore ISIA RM)

    Modera

    Carmine Marinucci, Presidente DiCultHer


    Webinar #81 al pomeriggio dalle 14:30 alle 17:00 – On Line su Piattaforma Zoom e in presenza presso il Borgo dei Cartai di Subiaco (Rm)

    L’incontro prosegue nel pomeriggio nel Borgo dei Cartai a Subiaco (RM). Un luogo del fare e del sapere, dove ancora oggi gli studenti imparano a impastare e realizzare la Carta, secondo la secolare esperienza e cultura della Cartiera di Subiaco, fondata nel 1587 da Sisto V.

    Con l’incontro al Borgo dei Cartai, si intente mettere in relazione il ruolo che la stampa e la carta ha avuto ed ha per la promozione della Cultura in Italia e nel mondo, ed il ruolo e le potenzialità offerte oggi dalla “nuova” Carta digitale, fatta di Bit, nella promozione della Cultura e la salvaguardia e valorizzazione dell’identità culturale nazionale, europea e dei territori.

    Durante l’incontro è prevista:

    Introducono e moderano

    Marco OrlandiDirettore Borgo dei CartaiCarmine MarinucciPresidente #DiCultHer

    Intervengono

    Anna Paola SabatiniDirettore USR Lazio (*)Padre Fabrizio Messina CicchettiDirettore della Biblioteca del Monastero di Santa Scolastica di Subiaco, Maria Rosaria Sebastiani, Dirigente IIS Braschi Quarenghi di Subiaco, Marina Di Berardo, DG Educazione e Ricerca del MiCMaddalena Casalino, Liceo Braschi-Quarenghi, Danilo PistoiaLiceo Braschi-Quarenghi, Vittoria D’AlessandroIC Tivoli III, Leopoldo Tonelli, Università di Teramo,  Angelo Tumminelli,  Liceo Braschi-Quarenghi – LUMSA, Annio G. Stasi e Mery Tortolini, per il Cantiere “Prassi metodo e teoria del pensiero critico – creativo per una nuova prospettiva della Media Literacy nella formazione del pensiero critico”; Jacopo Condò, Cappe, Università Di Brighton, Gian Mario Quinto, Casa editrice Stamen

    ENGLISH

    Webinar #80 and #81 of 9 October 2023 – Start of DiCultHer activities 2023-2024

    The first two #DiCultHer webinars of the 2023-24 series which will be held on 9 October 2023 and in which the programming of #DiCultHer activities for the school year will be illustrated. 2023-24 represent a further moment of discussion for the creation of that digital knowledge design system applied to education to and with cultural heritage, in particular in relation to the new National Digital School Plan (PNSD) for the achievement of the objectives underlying the Framework of the European Reference for the digital skills of teachers and trainers (DigCompEdu).

    Monday 9 October 2023 is divided into two moments:

    The first one in the morning from 09.30 to 13.00 will be held online on the Zoom platform (Webinar #80)

    the second in the afternoon from 2.30pm to 5.00pm will be held both online on the Zoom platform (Webinar #80) and in person at the Borgo dei Cartai in Subiaco (Rm)

    “Digital Culture does not isolate you” refers to the motto “Culture does not isolate”, used on the occasion of the proclamation of the Island of Procida, Capital of Italian Culture in 2022. A captivating motto, which aims to represent the objective of #DiCultHer to promote digital culture in the national education system, and beyond.

    “Digital Culture does not isolate you” aims to represent a great opportunity that illuminates the positive effects in every area of civil, social and cultural life, with particular reference to teachers and students of our school system, to offer them full awareness of their roles in modernity and for the achievement of sustainability objectives in relation to the relevant policy acts, both in Italy and at European level, on the topics of education, culture, digital and sustainability. Not only. But also to make our students protagonists in the processes of identity construction and active European citizenship, in the vision of the Ventotene Digital Manifesto and the New European Bauhaus.

    A protagonism oriented towards the exercise of fundamental rights relating to access to culture, education and innovation, so that these skills and abilities are acquired in the school context, as an indispensable moment for "cultural appropriation", for full implementation of the Faro Convention, in the digital age.

    The challenge pursued over the years by #DiCultHer moves in the perspective of implementing the Faro Convention in the digital age, in the vision of the Ventotene Digital Manifesto and in the vision of the New European Bauhaus (NEB), pursuing two objectives in particular. The first consists in valorising culture as a fundamental device of social cohesion, capable of modifying individual and collective perception in relation to the absolute value of culture itself and of digital cultures, which are an integral part of it; the second consists in promoting a strong moment of cooperative discussion on the national and European side, heralding the development and promotion of cultural 'ownership' and engagement, particularly among young people, to create that system of digital knowledge design applied to education and with cultural heritage, which focuses on the 'creativity' of young people themselves to address, through the conscious use of digital, the protection, participatory access and management of places of culture, valorising them as an identity, systemic and enabling whole to the generation of memory, knowledge and cultural awareness.

    Centrality of the school

    The European Council recommendation way back in 2018 was expressed in these terms: “Digital competence implies the safe, critical and responsible use of digital technologies and their use in learning, work and participation in society. It includes information and data literacy, communication and collaboration, media literacy, digital content creation (including programming), security (including digital well-being and cybersecurity skills), intellectual property issues, problem solving and critical thinking.” (Council Recommendation on key competences for lifelong learning, 22 May 2018, ST 9009 2018 INIT).

    These are scenario indications "To achieve the digital and ecological transition so that it is socially fair, inclusive and just", in the context of both the Digital Competence Framework for Citizen's (DigComp 2.2) and in the context of the international EdVerso protocol

    Program of the two webinars

    Webinar #80 in the morning from 09.30 to 13.00 – Online on Zoom Platform

    They introduce

    Carmine Marinucci, President #DiCultHer, Germano Paini, President Scientific Committee #DiCultHer, Andrea De Pasquali, General Director DG-ERIC MiC, Gianna Barbieri, General Director DGEFID-MIM Lorenzo De Simone, New European Bauhaus.

    Greeting addresses

    Anna Ascani, Vice President of the Chamber of Deputies, Luciano Violante, President of the Leonardo-Civiltà delle Macchine Foundation,  Antonio Felice Uricchio, President of ANVUR, Enrico Giovannini, Scientific Director of ASViS, Francesca Romana Ciangola, Ministry of University and Research

    They intervene

    Alessandro Civati (CEO Lutinx), Antonello De Berardinis, (Director of the Central Institute for Sound and Audiovisual Heritage-MIC), Daniela Calanca, (Alma Mater Studiorum – University of Bologna), Donato Petti (Director of Lassalliani Magazine), Elisa Bonacini, ( UniBA-President of CultHer Faro Sicilia), Emanuela Guarcello, (University of Turin); Francesco Di Costanzo, (President of Pa Social and Fondazione Italia Digitale), Gaia Simonetti, (Ambassador Costruiamo Gentilezza), Giuseppina Cutolo (Italia Nostra), Isa Maggi (Coordinator of the States General Women), Laura D'Ambrosio, (Istituto Comprensivo Nereto Sant' Omero, Coordinator of the Faro Abruzzo Schools Network, Laura Moschini (Roma TRE University) Letizia Bindi, (Unimol-President of CultHer Faro Molise), Luca Toschi, (Director of Lab Center For Generative Communication Del Pin, City of Prato University Centre), Maria Maddalena Chimisso (Institute of Higher Secondary Education “E. Majorana” Termoli), Maria Cinque and Carina Rossa (LUMSA), Morena Maresia (Archaeological Superintendence of Friuli-Venezia Giulia), Pamela Giorgi, (INDIRE), Salvo Spina (University of Catania), Simonetta Buttò, (Director of the Central Institute of the Single Catalogue-MiC), Tommaso Salvatori (Director of ISIA RM)

    Moderate

    Carmine Marinucci, President of CultHer

    Webinar #81 in the afternoon from 2.30pm to 5.00pm – Online on the Zoom platform and in person at the Borgo dei Cartai in Subiaco (Rm)

    The meeting continues in the afternoon in the Borgo dei Cartai in Subiaco (RM). A place of doing and knowing, where even today students learn to knead and make paper, according to the centuries-old experience and culture of the Subiaco paper mill, founded in 1587 by Sixtus V.

    With the meeting at the Borgo dei Cartai, we intend to connect the role that the press and paper have had and have for the promotion of culture in Italy and in the world, and the role and potential offered today by the "new" paper digital, made of Bit, in the promotion of Culture and the safeguarding and valorisation of national, European and territorial cultural identity.

    During the meeting it is expected:

    the presentation of the works created by the students of IIS Braschi-Quarenghi and IC Tivoli III who participated in the @HackCultura2023 Challenges;

    the presentation of the “Schools Network” DiCultHer Faro @niene, pursuant to art. 7 of the Presidential Decree 8 March 1999 n. 275, for the implementation of the Faro Convention in the @niene Valley;

    the presentation of the book “DIGITAL CULTURAL HERITAGE. Theoretical models, teaching proposals, new educational languages" (ed. Stamen)

    They introduce and moderate

    Marco Orlandi, Director of Borgo dei Cartai, Carmine Marinucci, President #DiCultHer

    They intervene

    Anna Paola Sabatini, Director USR Lazio, Father Fabrizio Messina Cicchetti, Director of the Library of the Monastery of Santa Scolastica of Subiaco, Maria Rosaria Sebastiani, Director of IIS Braschi Quarenghi of Subiaco, Marina Di Berardo, DG Education and Research of the MiC, Maddalena Casalino, Liceo Braschi-Quarenghi, Danilo Pistoia, Liceo Braschi-Quarenghi, Vittoria D'Alessandro, IC Tivoli III, Leopoldo Tonelli, University of Teramo, Angelo Tumminelli, Liceo Braschi-Quarenghi – LUMSA, Annio G. Stasi and Mery Tortolini, for the “Practice, method and theory of critical – creative thinking for a new perspective of Media Literacy in the training of critical thinking”; Jacopo Condò, Cappe, University of Brighton, Gian Mario Quinto, Stamen publishing house